Salesforce implementering i ett stort läkemedelsföretag

Beskrivningen av företaget

Ett internationellt farmaceutiskt problem. Ett av de tio största läkemedelsföretagen i världen med en omsättning på cirka 30 miljarder pund per år, med cirka 100 000 anställda.
Företaget har använt Salesforce-plattformen i flera år.

 

Utmaningen

Global Consumer Marketing Department och US Sales Department behövde en plats för att lagra nyckelinformation om en av de produktgrupper som erbjuds av företaget. Klienten behövde ett system som skulle vara lätt att utöka.
Målet med implementeringen var att tillhandahålla en lösning för att hantera marknadsföringsmaterial och övervaka projektens implementeringsstatus relaterad till lansering av nya produkter på marknaderna. Brand Experience Portal skapades baserat på Salesforce Community Cloud.

Lösningen ska:

  • underlätta tillgång till marknadsföringsmaterial som finns på olika platser,
  • förbättra samarbetet mellan team som arbetar med en produkt- eller marknadsföringskampanj,
  • öka nivån på samarbete mellan människor som är involverade i marknadsföring, även genom spel,
  • underlätta ombordstigning av nya anställda,
  • vara ett förvar med produkt- och projektdata och dokument som är nödvändiga för ett effektivt arbete,
  • vara en plats för samarbete och utbyte av marknadsinformation i aspekten av erbjudna projekt och produkter.

Ett viktigt element för klienten var möjligheten att arbeta i en mobilversion, samtidigt som man håller hög dataläsbarhet.
Implementeringsutmaningen var mycket kort tid (cirka 3 månader) för att designa, skapa och tillhandahålla den första versionen av applikationen.

 

Lösningen

Brand Experience Portal har utformats baserat på Salesforce Community Cloud. Under implementeringen användes följande Salesforce-element:

  • Chatter (dedikerad till samarbete),
  • Sök,
  • Administrativ panel (för att kartlägga hierarki och bevilja behörigheter).

Projektet började med att genomföra en användarupplevelseanalys med användare. Användarna presenterades med prototyper. Tack vare det kontrollerade vi intuitiviteten för dessa prototyper och graden av implementering av kraven.
Detta var det första Salesforce-projektet som genomfördes med Scrum hos klienten. Detta möjliggjorde smidig förfining av krav under varje projektsprint. Efter den andra sprinten skapades en version av lösningen som användarna kunde använda och i slutet av den sista sprinten levererades en fullständig version av systemet.

 

Fördelar

Alla mål för tillämpningen uppnåddes. Det är emellertid för tidigt att kunna tillhandahålla siffror som visar påverkan av Brand Experience Portal på arbetet för konsumentmarknadsteam och det amerikanska försäljningsavdelningen. Måttet på en applikations framgång kan vara att den amerikanska försäljningsavdelningen snabbt slutade arbeta med andra system och för närvarande bara använder BEP.